On-Site SEO nedir?
On-Site SEO (One-Page SEO – Site içi SEO olarak da bilinir), bir web sitesindeki sayfanın hem içeriğini hem de HTML kodunu optimize etmeyi ifade eder. (Daha yüksek sıralama için internetteki başka yerlerden alınan bağlantılara ve çalışmalara Off-Site SEO denilmektedir. )
Arama motorlarının sayfa içeriğini yorumlamasına yardımcı olmanın ötesinde, kullanıcıların sayfanın ne hakkında olduğunu ve kullanıcıların yaptıkları arama sorgusunu ele alıp almadıklarını anlamalarına yardımcı olur.
İyi yapılmış On-Site SEO, arama motorlarının bir sayfayı ziyaret ettiklerinde kullanıcıların ne göreceğini (ve ne kadar kalite değeri vereceğini ) anlamlarına yardımcı olur. Böylece arama motorları, kullanıcıların yaptıkları arama sorgularına göre en kaliteli içeriği sunmaya çalışır.
One-Page SEO’nun yapılma nedeni, hem arama motorları hem de kullanıcılar için mümkün olduğunca sayfanızın içeriğini anlamayı kolay hale getirmek olarak düşünebiliriz. One-Page SEO bilgilerini kısaca özetlemek gerekirse;
- Web sayfasının ne hakkında olduğunu anlamak,
- Oluşturduğunuz sayfayı anahtar kelime veya anahtar kelime grupları ile ilişkilendirin,
- Arama sonuçlarında (SERP – Search Engine Result Page) en iyi sıralamayı alan ve içeriği kaliteli sayfaya örnek almak için bakabilirsiniz.
İçerik, Anahtar Kelime ve On-Site SEO Uyumu
Eskiden On-Site SEO anlamı, en güçlü anahtar kelimenizi sayfanızda bolca bulundurmanız ile aynı anlama geliyordu. Anahtar kelimelerin neden artık On-Site SEO içerisinde olmadığını bu terimlerin gerçek anlamlarını hatırlamak yararlı olacaktır.
Eski zamanlarda, sayfaların belirli bir arama sorgusu için sıralanıp sıralanmamasını, arama motorlarının web sayfasının içeriğinin ne hakkında olduğunu bulması ve anlayabilmesi için yapmanız gereken sadece doğru anahtar kelimeleri doğru yerlerde kullanmaktan geçiyordu. Kullanıcıyı deneyimi ve içeriğin kalitesi arama motorlarının gözünde ikinci sırayı alıyordu. Google botları anahtar kelimeleri arayıp bunlarla alakalı siteleri sıraladığı için One-Page SEO yapmak istediğinizde anahtar kelimeler ve kullanım yerleri çok önemli konumdaydı.
Bugün ise, arama motorları daha karmaşık bir yapıya büründü. Anahtar kelime kullanımı hala önemli olsa da, belirli yerlerde tam eşleşmeli anahtar kelimeler kullanmak yerine, sayfanızın neyle alakalı olduğu daha çok önem kazanmakta. Google artık, sayfada bulunan eş anlamlı anahtar kelimelere, içeriğin bölümlerine, belirli bir kelime kombinasyonlarından ne kadar sıklıkla bahsedildiğine kadar detaylı bir analiz yapmakta.
Sayfalarınızın her biri için kendinize arama sorgularının arkasındaki kullanıcıların amacı ile ne kadar alakalı olduğunu sormanız gerekiyor. (HTML kodlarınız ve web sitenizin içeriği de buna dahil.)
Bu şekilde On-Site Seo işlemi ile gereksiz anahtar kelime tekrarlarından kurtulurken, kullanıcıların ne istediklerine, ne aradıklarına ve oluşturduğunuz içeriğin ne kadar yararlı olduğuna dikkat edebilirsiniz. Bu ölçütleri karşılayan sayfaların özellikleri şu şekilde olmalıdır,
- Detaylı. Google Panda güncellemesi ile arama sorgularına cevap veren içerik öne çıkarken artık, iyi bir sıralamaya sahip olmanız içeriğin yeterince kapsamlı olması gerekmektedir. (Kapsamlı yazı uzun, gereksiz cümleler anlamına gelmemektedir.)
- Kullanıcı dostu. İçerik kullanıcılarınız tarafından okunabiliyor mu? Sitenizde kolayca dolaşabileceği şekilde düzenlenmiş mi? Site tasarımınız sade mi yoksa reklamlarla doldurulmuş, kullanıcıya zorluk mu yaşatıyor?
- Özgün. İçerikleriniz kopya veya özgün olarak yazılmazsa sitenizin SERP (Search Engine Result Page)‘lerdeki sıralamanızı etkileyebilir.
- Otorite sahibi ve güvenilir. Sitenizde değindiğiniz konudaki bilgiler kullanıcılarınız için yeterince güvenilir bir kaynak mı? ( Author bölümü sitenizin güvenirliğini arttırabilir. )
- Arama beklentilerini karşılama. Kalite içerik oluşturmanın ve sayfanızı optimize etmenin bir parçası da arama yapan kullanıcıların beklentilerini ve o konu hakkında aradıkları bilgi alabilmeleri gerekmektedir.
Anahtar kelimeye bağlı olmayan Site İçi SEO çalışmaları
Site içi SEO çalışmalarında içeriğin ve anahtar kelimenin dışında sayfanızı optimize etmek için yapmanız gereken geliştirmeler bulunmaktadır. Bunlar aşağıdaki gibidir;
- Sayfada kullandığınız bağlantılar. Kaç adet bağlantı mevcut ? Bağlantılar Internal (iç sayfalara yönlenen) veya External (dış sayfalara yönlenen) mi? Bunlar hangi sayfalara gidiyor?
- Sayfa yükleme hızı,
- Zengin Sonuçlar için Schema.org yapılandırması,
- Mobil kullanım hızı ve kolaylığı,
- Sayfa meta verileri
Bu öğelerin hepsin tek bir amacı bulunuyor; iyi bir kullanıcı deneyimi yaratmak. Sayfanız ne kadar kullanışlı olursa (hem teknik hem de görsel açısından), On-Page SEO skoru o kadar yüksek olur.
Sayfanızı nasıl optimize edersiniz?
Web sitenizdeki sayfaları tamamen optimize etmek için hem HTML hem de içerik bazında geliştirmeler yapmanız gerekiyor. Sıralamaya katkı bulunan faktörleri kendi sitenize nasıl uygulayabileceğinizi öğrenmek için bu makaleye bakabilirsiniz.